Stevne og kurs

Nå har vi hatt 7 dager som har inneholdt agility. Og så gøy det har vært!

Forrige fredag kjørte jeg opp på klubbens bane for å hente noen hinder som jeg skulle ta med til Sverige på kurs. Siden jeg først var der fikk hundene en kjapp økt hver med fokus på felt og slalom med tanke på stevnet påfølgende helg. 

Lørdag og søndag var det klart for stevne. Ingen supre resultater på oss, men så gøy det var!

  
Lørdag –

Tesla agility – 2 feil og to vegringer. Husker vegringene skyldtes meg, men resten husker jeg ikke hva var. Til tross for 20 feil sammenlagt fikk vi 5.plass med 2.beste tid av de 6 som kom igjennom! Ingenting å si på farta med andre ord.

Vegas agility – Her ble det disk gitt.. Vegas er tydeligvis plutselig blitt usikker på vippa, så bestemte meg for å ta den på nytt. 

Tesla hopp- for et løp!! Fart og herlig hund med fører som har hodet på rett plass. Kommer til et rettstrekk hvor jeg bestemmer meg for å løpe alt jeg klarer for å rekke en tunnelinngang, men vått gress = fører tryner så det synger og vrir foten.. Skikkelig synd, for løpet var supert! Fikk reist meg igjen, men var så fortumlet og fikk så vondt i kneet at jeg ikke klarte å fullføre de 5 siste hindrene.. Disk.

Vegas hopp – her ble det også disk.. Bikkja løper knallbra, og vi kommer til det siste rettstrekket. Fører allerede haltende pga fallet i løpet før, men bestemmer seg for å gi på.. Ikke lurt, da kneet sa stopp og jeg måtte gi meg.

  
Søndag –

Tesla agility – disk og jeg husker ikke hvorfor.. Glemte å skrive notat etter hvert løp i helga, og med en travel uke så glemmer man tydeligvis slikt..

Tesla hopp – Startet med vegring pga fører på hinder 3, så ny vegring noen hinder etterpå, før hun kaster seg ut av slalom. Før fullført den, og så hoppet hun lengden på skrå så jeg på film i etterkant = disk. Videre løper vi, og fører tar et uplanlagt blindbytte = rekker det ikke! tryner i hunden så egne ben og går dermed på trynet igjen… Kjentfolk på sidelinjen hørte det knaket i meg, så det pluss det andre fallet forklarer sterke smerter i rygg, ankel og kne.

Vegas hopp – 1 feil og 1 vegring, og 13 sekunder (!!!) tidsfeil. Mener å huske det var slalomen vi knotet med igjen.. 4.plass..

Vegas agility – for et løp!! Det ble en vegring, men jeg bar overlykkelig over at jeg hadde gjort noe riktig og at vi endelig fikk et bra løp med fillefeil bare. Så viser det seg at føreren har hoppet over feltet selv for å rekke en tunnelinngang = disk.. Great sog, shame about the handler.

Det positive med helga: Tesla reagerte nesten ikke på skuddene! Hun har også løpt bra og jevnt. Vegas har gått kanonbra. 

Hva vi skal øve mer på: slalom på begge to, og lengdehinder i sving på terven.

  
Så over til noe annet – vi har vært på kurs med fantastiske instruktører i Sverige! Gud, for en fantastisk uke! Jeg løpte med begge hundene på en og samme gruppe, noe som gjorde at kroppen har fått kjørt seg. Ikke hjalp det at kroppen var virkelig vond etter fallende mine i helga. Tok til tårene pga skitvond rygg intet mindre enn to ganger, så jeg er stolt over at jeg har fått til det jeg gjorde med tanke på sterke ryggsmerter. Motivasjonen for å løpe agility er dermed ganske høy når man velger å bite tenna sammen og ta ut smertene i sinne, og igjen bruke det sinnet på å gi alt. 

Mandag – Jobbet med ulike kombinasjoner på en bane. Tester forskjellig handling og tatt tid på hva som var raskest siden agility går på tid. Fikk noen tips på hva jeg skal gjøre for tighte svinger, noe jeg fikk bruk for resten av uka.

Tirsdag – Ny bane, og her fikk jeg virkelig løpe. Fikk masse tips på hvordan jeg kan slutte å ødelegge for Tesla, og hvorfor jeg ødelegger. Hun er sensitiv på banen og veldig var på meg, og etter å ha fått løpt litt var det ikke lengre noen vegringer. Jeg sa også til instruktøren at nå er tiden inne for å avansere handling litt på Vegas, og som det fungerte!

Liten snutt av litt fra ene økta med Tesla.

Onsdag – klasse 3 bane på 30 hinder. Delte også den opp for å se hva som fungerte best for de ulike hundene osv, så fikk løpt mye. Tesla og jeg har øvd mye på handling, da det er hovedproblemet vårt. Vegas og jeg fikk noen bra økter før instruktøren plutselig sa vi skulle teste hele banen.. Vi har aldri gått en klasse 3 bane eller en bane på 30 hinde før, men vi prøvde. Og vi klarte det med glans! Vanskelig slalominngang, men det var null stress. Vi løp i mål med et riv som kun var min feil! For en deilig følelse!

Nesten hele banen til Vegas. Fotografen stoppet desverre filmen rett før slalomen, men det gjør ingenting fordi den følelsen lever jeg enda på.

Torsdag – Ny bane, nye muligheter? Både jeg og hundene var helt ferdige, men vi fikk testet litt forskjellig handling på tid, samt jobbet mer med ulik handling før kroppen sa stopp.

Vi har fått til så mye den uka, og jeg sitter igjen med en helt annen glød og motivasjon. Instruktørene var helt fantastiske, og jeg gleder meg til å gå for de begge igjen 🙂 En instruktør var flink til å gi high-fives når man nailet noe, og det gjorde noe med humøret og motivasjonen. Den andre instruktøren sa jeg var et helt annet menneske (handler) når jeg begynte å gutse, så nå skal vi stå på vidre!

  
Nå venter en uke med joggeturer og gode turer i skogen før det blir nkk Trondheim med en stevnedag neste helg. Etter det skal hundene få seg en velfortjent liten pause fra agility. Tesla har ogsløpetid, så tenker vi smeller til med noen langturer kommende uker, da hannhund i hus nå er ganske slitsomt..

SÅ glad er Vegas etter en god økt med agility.  

Legg igjen en kommentar

