Siste kurskveld

Forrige onsdag skrev jeg at jeg tenkte å ta en økt på kurset med forstyrrelser. Det ble gjort, noe jeg er glad for! Tesla har reagert litt på lyder og bråk utenfor ringen på konkurranser, noe som er synd. I fjor gikk hun knallbra på debuten i klasse 2 i rally, men hun reagerte på lyder utenfor ringen så det ble mange dobbelkommandoer som desverre trakk oss godt ned i poeng. På forrige kurskveld gikk jeg derfor fot med henne mens folk sto rundt oss i ringen og lagde lyder. Første gang vi passerte noen ble ørene lagt bakover og hun ble ukomfortabel. Tvert hun tok kontakt med meg igjen ble det god belønning. Andre gang vi passerte og de samme lydene kom så reagerte hun ikke. Fikk derfor tips om å rett og slett bruke det i oppvarmingen på stevner. Om en og en halv uke skal vi gå rallystevne, og da skal jeg prøve å få varmet opp ordentlig med slike lyder og forstyrrelser, og se om det har noen effekt på henne når vi er i ringen.

På økt to på kurset tok jeg apport som tema. Vi har slitt mye med tygging på apporten, noe som har ført til at jeg har lagt det på hylla inntil videre. Jeg vil ikke fortsette innlæring med en hund som tygger allerede i første fase. Fikk gode tips og en genial metode, og hatt flere økter siden. Trener med en avklipt vannslange, og starter med henne i sitt. Her får hun ta tak i slangen og får litt motstand mens hun trekker. Slik får hun et stabilt grep om den, uten å tygge. Neste steg tar jeg å slipper den, og hun tygger ikke! Forrige økt skulle jeg gi henne godbit, og hun reiste seg og gikk mot meg uten å slippe apporten og uten å tygge. Herlig! 

I dag var det siste kurskveld, og vi rakk tre økter per hund. I økt 1 så vi på apport igjen, og jeg fikk tips videre. Økt 2 brukte jeg på å trene på å gå inn i ringen, veldig viktig og nyttig trening vi kommer til å jobbe mer med. I økt tre tok vi dekk fra holdt, da jeg ville fokusere på fotene mine når jeg går, starter, stopper, går i fra osv. Veldig nyttig da vi så en klar forbedring på hvordan jeg går mot hvordan jeg egentlig skal gå. Dette skal jeg fokusere på frem mot rallystevnet – helt klart!

Kurset er nå over, og jeg sitter igjen med mye motivasjon og inspirasjon for videre trening! Tervtøtta har jobbet knallgodt, i den grad at instruktøren kalte henne maskin. Nå skal vi jobbe vidre med alle gode tips som vi har fått! Ønsker meg bare bedre føre ut så vi kan begynne å trene utendørs snart. Jeg kommer definitivt til å gå flere kurs for instruktøren – kan ikke huske sist jeg fikk så mye ut av et kurs.

Ellers denne uken har vi trent både agility og rallylydighet. Planer videre den uken her blir mer trening på stua, en rallytrening innendørs, samt turer på trygt føre :p Jeg har allerede tryna på isen og har dermed vondt kragebein, så prøver å unngå is fremover. Ikke at det er så enkelt når det er is overalt!

Legg igjen en kommentar

