Kurs dag 2

I går kveld var vi på andre kurskveld i konkurranselydighet, og jeg sitter igjen med en fantastisk følelse! 

Valgte å legge fokus på dekk. Hun har bra neddekker, men jeg sliter så innmari med å få henne til å ligge over lengre tid.Jeg har prøvd alle tips jeg har fått, som å gå tilbake å belønne, legge godbit foran, legge godbit bak osv. I høst vurderte jeg å debutere i lp med henne, men slo fra meg tanken da fellesdekk er noe vi ikke hadde sjans i havet til. Motivasjonen for å trene lydighet har derfor gått mye opp og ned. Etter bare andre kurskveld har jeg motivasjonen på topp – dette skal bli bra!

Instruktøren ville først se hvordan jeg hadde trent, før hun introduserte oss for en annen metode. Hun lurte på om det var noe jeg var komfortabel med, i og med at i denne metoden avslutter jeg dekken med å la henne løpe til meg. Med tanke på alt vi har prøvd var jeg åpen for alt som kunne hjelpe, noe jeg er glad for.

Det gikk ut på å gå i fra henne i dekk, og på min kommando «ja» setter jeg meg på huk og lar henne bryte dekken for å løpe til meg og ta ballen fra hånda mi. Gjorde det første gang veldig raskt, så øket vi tiden litt. I starten var hun noe urolig, men hun skjønte tegningen raskt syns jeg. Tesla er en smart hund, så etterhvert kjente hun igjen hva instruktøren sa til meg for at jeg skulle gi kommando, noe som førte til at vi fikk en brutt dekk. De påfølgende dekkene var hun litt urolig igjen, men vi passet på å bare rope henne inn når hun så på meg og lå helt i ro. Instruktøren som sto ved henne så på skuldrene hennes når hun lå klar til å reise seg, og når hun slappet av. Slik fikk vi belønnet på rett tidspunkt. 

  
En økt, noen repetisjoner – og vi hadde en dekk på 40 sekunder! Og det med meg som hoppet litt opp og ned, instruktøren som forstyrret med lyd og bevegelse, samt de andre kursdeltagere som rørte på seg og lagde lyder. For andre er det barnemat, men vi har slitt så utrolig mye med dekk, så jeg følte stor lettelse i går! Jeg har nå gått fra å grue meg til å trene dekk med bli til å glede meg 🙂 Skal ligge på en 30-50 sekunder fremover, ha korte men ofte økter, og alltid ha med meg en person som kan gi beskjed om når hun slapper helt av i kroppen. Fikk tips om at personen kan stå med klikker og klikke med den slik at jeg slipper å følge med på tegn, men heller konsentrere meg om tervtøtta. Instruktøren sa jeg skal bruke god tid, noe jeg er enig i. Nå har vi endelig funnet noe som ser ut til å fungere, så da går vi rolig frem før vi henter inn forstyrrelser som leker og etterhvert annen hund. 

Instruktøren sa hun likte hunden godt, og at vi hadde fint samarbeid og flere verktøy å ta i bruk i trening, så det er flott. Vi har igjen bare 4 kvelder av kurset, og jeg er spent på fortsettelsen. De to første kveldene har gitt meg så mye motivasjon og treningsglede, så føler jeg allerede si nå at kurset er vel verdt pengene! 🙂

Ellers har jeg og veterinæren endelig funnet tidspunkt for røntgen av rygg som passer oss begge! Skolen har obligatorisk oppmøte med fraværsprosent, så ikke bare å ta seg fri heller. Tror jeg har bestilt tre timer opp igjennom tiden som jeg har måttet avlyse pga endring i timeplanen.. Men nå fant vi endelig et tidspunkt hvor både veterinær og jeg hadde tid – så nå skal vi endelig få gjort det. 

Nå skal jeg og hundene ut å benytte oss av snøen. Vi er så heldige å bo rett ved en stor åker, så nå skal vi ut å gå i bånd i djupsnøen. God trening for oss alle det. De neste dagene håper jeg vi får til en skitur 🙂

Legg igjen en kommentar

