Krev lite – belønn stort

På mandag tenkte jeg å trene litt lydighet med Vegas siden det ikke er lenge igjen til stevnet. Nå er våren i full anmarsj, noe som betyr fugler overalt. For en setter med sterkt jaktinnstinkt kan det derfor bli vanskelig å holde konsentrasjonen når fuglene flyr over hodet vårt. For all del, jeg klager ikke for jeg vet godt hvilken hund jeg har med å gjøre. 

Treningen gikk greit, og vi fikk kjørt gjennom flere momenter og øvelser. Jeg måtte legge opp treningen på en hel annen måte enn jeg har gjort hele vinter, og med det fikk jeg meg et nytt slagord: Krev lite – belønn stort! Med det tenker jeg å kreve minimalt av han i starten, men heller gi knallbelønninger. Starter med forholdsvis enkle ting(som er vanskelig nok for en setter som heller vil jakte fugl) og belønner som om han nettopp har baklengs salto. You get the drill?

Gikk oss også en runde rundt på gården til svigers med langline slik at han fikk soset litt, mens vi trente på innkalling og litt gå pent. Fikk også han til å jobbe litt med nesa i godbitsøk, noe som gjorde at han etterhvert koblet av fra fuglene, og koblet på nesa. Alt i alt syns jeg vi fikk til mye fornuftig til tross for utfordringene, og jeg koste meg masse med den herligste fuglisen som finnes!

Terven fikk seg også en kjapp treningsøkt etterpå, også fikk jeg gått over pelsen med furminator. De røyter skikkelig nå, begge to, så det var godt å få av store mengder pels som ellers hadde falt av inne. Både jeg og E er allergiske mot hund og støv, så kjekt å få minimert pelsslippet innendørs. 

Tok noen bilder av Vegas mens vi var ute å koste oss, så bere you go:

Enkeltdekk (ekkelt å ligge på bløt bakke, derfor rar liggestilling)   

Utgangsstilling

 

 Innkalling    

Speider etter fugl      

Godbitsøk    

Fotomodellen 

En dag igjen til helg! Har ingen store planer i helga, men skal vel finne på noe gøy med hundene 🙂

Legg igjen en kommentar

