Saltvann

Den siste uka har det vært sinnsykt godt og varmt i Trøndelag. Så varmt at turene har blitt lagt til kveldstid, og at både vi og hundene har badet masse. I marka rett ved leiligheten er det flere deilige badevann, og hundene har fått svømt masse! God trening 🙂

På lørdag møtte vi Kristin som vi trener agility med for å gå tur langs ladestien. Flott tur, om enn noe varmt. Hundene fikk bade i en par-tre bukter og koste seg veldig. Turen ble avsluttet og jeg gikk hjem med hundene mine. Slengte meg på sofaen når jeg kom hjem, og hundene la seg for å slappe av. Plutselig hørte jeg at det buldret i en hundemage fra den andre siden av rommet, og plutselig så jeg Vegas som kastet opp. Masse. Når han ikke gadd å reise seg så forsto jeg at noe var galt, og hjalp han med å få stablet seg på beina. Jeg så med en gang at han trengte hjelp, og ringte Erlend å ba han hive seg i bilen, for nå måtte vi kjappe oss til veterinær. Bikkja var gigantisk, og magen minte om magedreining, men i og med at han kastet opp var jeg sikker på at det ikke var det. Bikkja hadde tydelig vondt, og ville bare ligge for seg selv. Jeg fattet mistanke mot at han hadde fått i seg saltvann..(og det i mengder!)

Hos veterinæren ble han veid, og når jeg så hvor tung han var så forsto jeg at bikkja var full i saltvann. Røntgen ble tatt, og den viste en h*lvettes stor magesekk, samt vann i lunger. Vegas fikk brekkmiddel, og han kastet opp så sinnsykt mye vann at jeg ble litt målløs der jeg sto i den andre enden av kobbelet. Ny røntgen ble tatt, og magesekken hadde en mye mer normal størrelse.. Bikkja ble veid på ny, og vi kom frem til at han hadde minst 1.7 kilo(!!) saltvann i kroppen.. Stakkars hund. Det neste døgnet hadde han skikkelig ekkel pust pga lungene, men det gikk heldigvis over, og bikkja fikk «normal» pust igjen. Han er fortsatt slapp, men det er ikke så veldig rart.

Om mine hunder får bade i saltvann igjen? Næææh.
Om de får bade i ferskvann? Så lenge Vegas lærer seg å svømme med kjeften lukket :p

Bilde tatt idet vi ventet på første røntgen. Her hadde han allerede kastet opp en 2-3 ganger, så det kan tenkes hvor stor han var…

20140715-125606-46566204.jpg

Legg igjen en kommentar

