Planer framover

Hei igjen!

Da er Vegas meldt på til fellesutstlinnga den 10.november!
Har ca null forhåpninger. Ikke er han jaktpremiert, også er han liten og spinkel. Vi melder kun på for å få vært med i åpen klasse en gang og. Har tidligere bare vært på valpeshow og en gang i JK, så fint å få kritikk på han som voksen hund. Som sagt har jeg ingen forhåpninger eller forventninger. Får vi blått så får vi blått. Får vi bedre er jo dette bare et pluss i boka 🙂
Bildet er tatt fra en tidligere ringtrening vi var med på. Lenge siden han har løpt pent i utstillingsbånd, og det er lenge siden vi har øvd på oppstilling, så får starte nå så vi gir gode inntrykk på utstillinga.

Hadde egentlig tenkt å melde oss på Dogs4all, men sto over i siste liten. Vet ikke om økonomien tillater det, men om jeg ser den gjør det, så er det mulig vi slenger oss i bilen å reiser nedover for å se og bli inspirert.

Ellers går vi jo fortsatt på rally-lp kurs. Kjempeartig og positiv form for lydighet, det liker vi! Det jeg vet vi må øve mer på er gå fot, dekk(herregud for en dårlig dekk vi har), også må jeg bli flinkere til å gå med løst bånd. Vet at det blir konkurranse i hallen rundt slutten på november/starten på desember, noe vi kommer til å være med på. Får være flink til å trene fremover, også får vi gi alt på konkurransen. Vegas har våknet så mye og blitt så flink, så jeg nekter at min latskap skal hindre oss i å delta, så vi får bare stå på!

Når det gjelder agility så trener vi jo en gang i uken. Er kjempefornøyd med bikkja! Takket være flinke instruktører og andre som trener så får vi mye tips og hjelp. Agility er kun for å ha det artig foreløpig, men skal ikke se bort fra at vi prøver oss på konkurranse en vakker dag. Mye som må terpes på, men jeg snakker heldigvis langt fram i tid.

På jaktfronten sitter jeg med blandede følelser. Jeg vil så gjerne ha han ut på jakt igjen! Nå er jeg på skytebanen hver onsdag så jeg blir en bedre skytter, men på Vegas sin front står det stille. Jeg vet jeg sikkert har muligheten til å kontakte folk for å få blitt med på jakt og fått tips og triks for å få det til, men jeg kjenner ingen som trener positivt. Jeg vil ikke banke bikkja når han gjør noe feil. Veit at ikke alle jaktfolk banker bikkjene sine, men jeg vil finne noen som har en positiv holdning, trener hundene positivt og som kan komme med masse gode råd og innspill. Vet at Canis har hatt foredrag om dette, og vet nå navnet på ei som har kurs i positiv trening, så får se om vi ikke kontakter hun etterhvert.

Når det gjelder Milo så er han selvfølgelig mye med ute og går/løper. Merker at han begynner å bli en eldre herremann, fordi nå er det ikke å løpeløpeløpe som gjelder lengre, han holder seg i nærheten å går rundt å snuser han. Var en tur oppe på hundehaugen med han for en stund tilbake. Bikkja går rolig å snuser, og ut av intet kommer det en hvit gjeterhundblanding bakfra i 110 km som stuper på han. Eieren var heldigvis kjapp til å reagere og fikk trekt bikkja unna, og jeg løp bort for å sjekke Milo. Den tråden som holder dekkenet på plass på rumpa satt omtrent fast i labben, og dekkenet fult av sitt og gjørme, så han fikk seg en solid trøkk. Etterpå holdt han seg bare i nærheten, og nå har han (igjen) begynt å utreagere på hunder som ligner på denne. Vi trives godt på haugen vi, man må bare passe på når på døgnet man drar dit. Møter mange koselige og oppegående hundeeiere, men innimellom møter man desverre en del utrygge hunder og hundeeiere som ikke er helt OK. Da er det fort på med båndet og ut grinda. Har sett mye rart oppå der. Eiere som sparker hunden, hunder som «jakter» på andre hunder for så å gå til angrep når noen minst venter det osv. Må lære meg å bli myye tøffere så jeg får sagt i fra. Liker helst ikke å blande meg, men noen ganger holder det å sprekke for meg.

Helt til slutt; Erlend syns det er så artig å trene hund, at han nå har lært Vegas å gi labb. Han kan det ikke helt på kommando enda, men han skjønner at det å gi labb gir jackpot. Gi labb er jo ikke det vanskeligste man kan lære en hund, men syns det er så artig at kjæresten prøver og får det til. Neste triks de skal lære seg vet jeg ikke, men har en triksebok jeg skal hente inspirasjon fra, så skal vi se at Erlend får noe å bryne seg på, og at Vegas/Milo får økt triksereportaer sitt 🙂

Legg igjen en kommentar

